IFA 2005 w Berlinie - reportaż
Tegoroczna IFA zgromadziła wyjątkowo dużo producentów z Chin. Dawniej w halach oznaczonych numerami 8-11 (przeznaczonych dla hi-fi i high-end) wystawiali się specjalistyczni producenci dobrej klasy sprzętu z Europy i USA. W tym roku ich miejsca zajęli wystawcy tanich, chińskich produktów. Szczególnie widoczne było nagromadzenie zestawów głośnikowych klasy średniej i niższej. Pojawiły się też marki, które można w pierwszej chwili skojarzyć z produkcją np. we Francji, Danii. Jednak rzut oka na cenniki rozwiewał wątpliwości o położeniu fabryki. Chińskie zestawy głośnikowe są faktycznie tanie, ale już wahałbym się tak powiedzieć o elektronice. Kilkaset, często nawet powyżej tysiąca Euro za komponent stereo z Chin, moim zdaniem trochę jednak wyhamowuje entuzjazm do zakupu. W obecnych czasach klienci kupują produkty z uwagi na markę i związane z nią skojarzenia. A tej dodatkowej otoczki chińskim markom brakuje.
Konferencje przygotowane przez duże koncerny japońskie i koreańskie dotyczyły przede wszystkim rozwoju technologii płaskich paneli LCD i plazm. Sporo się mówiło o telewizji HDTV - przyszłoroczne mistrzostwa FIFA2006 w piłce nożnej w Niemczech będą okazją do promocji lepszej jakości obrazu. Stacja Premiere wraz z Philipsem zapowiedziała transmisję z boisk w HDTV. Spora część konsumentów zapewne będzie chciała wymienić stare odbiorniki TV na nowoczesne i płaskie noszące na dodatek logo HD Ready. Samsung mówił wręcz wprost o renesansie TV w nowym wydaniu. Fakty ilustrowały pnące się w górę krzywe na wykresach sprzedaży.
Przy okazji HDTV wspominano też o nośnikach BlueRay, które są odpowiednim medium do archiwizowania wysokiej rozdzielczości obrazu HighDefinition. Pojemność BlueRay wynosi 25 i 50 gigabajtów (1 lub 2 warstwy), a więc jest 5-krotnie większa niż DVD. Na IFA urządzenia tego typu zostały pokazane przez Pioniera, Samsunga i Cyberlink-HewlettPackard. Format popierany jest przez firmy z branży filmowej, muzycznej i komputerowej (Sony, Universal, DTS, Walt, Disney, 20th Century Fox itp.).
W tym roku na konferencjach prasowych nie mówiło się w ogóle o SACD i DVD-A, ani o dźwięku dookólnym w kinie domowym. Po entuzjaźmie sprzed dwóch lat nic nie zostało. Firmy wolą koncentrować się na produktach mogących się sprzedać w dużych ilościach. Nie można tego już powiedzieć o muzycznych nośnikach wysokiej rozdzielczości, którymi się zainteresowali tylko audiofile. Oprócz wspomnianych płaskich paneli, wciąż rośnie rynek fotografii cyfrowej. Duże powierzchnie zajmowały firmy Nikon i Canon - można było przetestować najnowsze lustrzanki cyfrowe, obiektywy (np. EOS 5D Canona). Ofertę wciąż wzbogaca Panasonic, na IFA pokazano nowy aparat Lumix DMC-FZ30.
High-end audio wypadło w tym roku wyjątkowo blado. Nawet ciekawe na pozór (ale czy nowatorskie?) produkty audio z Chin nie wzbudzają takiej ekscytacji jak nowości tradycyjnych, znanych od lat producentów. Po raz pierwszy na IFA zabrakło marki Burmester. Nie było Dynaudio, ani B&W. Niemieckich specjalistycznych producentów reprezentowali MBL, Phonosphie, Expolinear i dystrybutor Audio Reference (Meridian, Krell, Sonus Faber). Z rozmachem wystawili się natomiast najwięksi gracze na rynku zestawów głośnikowych: Quadral, Canton, Heco, Magnat. (MS)
MBL na terenie wystawowym pokazywał jedynie na małym stoisku jeden zestaw Radialstrahler - na odsłuch referencyjnego systemu zapraszał do studia w przyległym centrum konferencyjnym ICC. Nowości MBL to odtwarzacz CD 1431 i wzmacniacz 7006, przedwzmacniacz 4006 i koncówka mocy 8006B
Niemieckie kolumny Absolut Perfect na stoisku Expolinear.
Zrelaksowana załoga firmy Transrotor
Najnowsze zestawy głośnikowe Jamo
A.J van den Hul prezentował nowy kabel RCA nazwany Orchid. Wykonany w technologii "tunnel" oraz LSC (Linear Structured Carbon). Bardzo mały przekrój, połączenie elementów metalowych i węgla. Może być stosowany nie tylko jako Cinch, ale mikrofonowy i do wewnętrznych w sprzęcie.
Hala Harman Corporation podobała się zwiedzającym. Jej wielkość, ilość sprzętu, rozmach pokazuje, że firma gra w tej samej lidze co koncerny japońskie. Korporacja skupia dużo ciekawych i prestiżowych marek.
Motor Presse (wydawca Audio i Stereoplay) tradycyjnie przygotował demonstrację o nazwie "najdroższy system świata". Tym razem było to pięć Grande Utopii, subwoofery Velodyne. Elektronika zbliżona do tej prezentowanej na warsztatach Audio w maju w Monachium: Accuphase, Evolution Krella. Tradycyjnie kolejki przed wejściem do sali odsłuchowej.
Na produktach widoczne znane logo. Elektronika i kolumny serii Sense do kina domowego marki Vifa. Produkcja poza Europą.
Zestawy elektrostatyczne z Chin - Acoustat. Cena w Niemczech za model szczytowy (czerwone ramy na zdjęciu) 50 tyś Euro para. Reszta oferta to już okolice 2-3 tyś Euro.
Nowa marka z Chin - Winner. Instalacja kina domowego, kolumny i wzmacniacz AV 5.1.
Chińskie kolumny i wzmacniacze stereo klasy 'high-end" CAV
Te kolumny powstają w jednym z nowoczesnych chińskich parków industrialnych GGEC (Guoguang Electric Company). Na linii obudów do zestawów głośnikowych pracuje 800 osób. Montaż głośników - 2000 pracowników!
Advance Acoustic - marka z Francji, produkcja w Chinach. Ceny od 400 do 2000 Euro za element elektroniczny. Na zdjęciu stacja do iPod z lampowym stopniem wyjściowym oraz Integra MAP407 za 1750 Euro - masa 30 kg, moc 2x 380 W/4omach.
Jeden z najtańszych chińskich produktów. System do kina domowego za 40 USD.
Czeska firma AQ - próba wejścia na rynek europejski. Informacje na stronie firmy w czterech językach - w tym po polsku!
Obudowy z Chin podwykonawcy Trancom. Minimalne zamówienie 10 tyś dolarów. Obudowa widoczna na zdjęciu w kolorze czarnym 63 $ za szt., w fornirze i lakierze bezbarwnym 110 $.
Neotech - jeden z ważniejszych producentów okablowania high-end w systemie OEM.
Trzy marki głośnikowe z Polski: Tonsil, Rubicon z Krakowa, K.Tone z Mławy (dwie ostatnie mają produkcję w Chinach)
Pioneer zaprezentował prototypowy odtwarzacz BlueRay Disc - model BDP-1000. Odizolowany od zwiedzających szklaną klatką. Prawdziwa sensacja to zestawy głośnikowe S-1E, S-C1E i S-2E. Głośniki opracowane przez Technical Audio Devices (TAD).
Podłogowe zestawy mają 18cm woofery z membranami węglowo-aramidowymi. Koncentryczny głośnik średnio-wysokotonowy - membrana 14cm magnezowa, głośnik wysokotonowy 2.5cm Beryllium. Cena za parę podłogówek 7,6 tyś Euro, podstawkowych 5,5 tyś Euro.
Wyścig Samsunga i LG w dziedzinie ekranów plazmowych (już jest 102") i LCD.
Onkyo - bogata gama sprzętu, od stacji iPod do segmentów Integra Research (na zdjęciu universalny odtwarzacz RDV-1.1 i stacja DS-A1
W latach 80 Sansui i Nakamichi były markami kojarzonymi z wysokiej klasy urządzeniami hifi z Japonii. Reaktywacja na IFA - plazmy i mini-wieże