Czas pog³osu (RT)
Czas pog³osu
Dyfuzor geometryczny
Dyfuzor o optymalizowanych krzywiznach
Dyfuzor Schroedera
Early early sound
Mod pomieszczenia
Rezonator Helmholtza
Wspó³czynnik poch³aniania d¼wiêku
Jest to czas, po którym energia pola akustycznego w pomieszczeniu zmaleje ze stanu ustalonego - po wy³±czeniu zród³a d¼wiêku - o 60dB (rys.1). Jego jednostk± jest 1 sekunda (1s).
Rys. 1
Czas pog³osu jest pierwszym zdefiniowanym parametrem akustycznym pomieszczeñ. Ze wzglêdu na siln± korelacjê z wra¿eniami s³uchowymi jest te¿ jednym z najwa¿niejszych kryteriów oceny akustyki pomieszczenia. Czas pog³osu mierzy siê i podaje w pasmach oktawowych (rzadziej tercjowych) w zakresie od 125Hz do 4kHz, choæ niekiedy istnieje potrzeba poszerzenia tego zakresu. Pomiaru czasu pog³osu mo¿na dokonaæ wprost z definicji pobudzaj±c pomieszczenie szumem i rejestruj±c zanikanie energii po ust±pieniu pobudzenia. Mo¿na te¿ odczytaæ jego warto¶æ z odpowiedzi impulsowej pomieszczenia.
Klasyczny wzór pozwalaj±cy wyznaczyæ arytmetycznie czas pog³osu w pomieszczeniu poda³ Wallace Clement Sabine, autor pionierskich badañ z dziedziny akustyki wnêtrz.
Wzór Sabine'a daje wiarygodne rezultaty jedynie wtedy, gdy pole akustyczne w pomieszczeniu jest idealnie rozproszone a ¶redni wspó³czynnik poch³aniania powierzchni jest ma³y i nie przekracza warto¶ci 0,2. Obecnie dysponujemy wzorami pozwalaj±cymi na uzyskanie dok³adniejszych wyników dla rzeczywistych warunków.
Zalecany czas pog³osu w pomieszczeniu zale¿ny jest od kilku czynników, choæby jego przeznaczenia. Na przyk³ad w salach koncertowych w ¶rodku pasma wynosi on 1,5-2,5s, a w teatrach dramatycznych: 1-1,5s. W re¿yserniach i pomieszczeniach ods³uchowych powinien byæ on znacznie krótszy. Zaleca siê warto¶ci nieco poni¿ej 0,5s (dok³adne warto¶ci dobierane s± indywidualnie dla ka¿dego pomieszczenia).