LUFS, miara g³o¶no¶ci
LUFS (skrót od Loudness Units Full Scale, czyli w pe³nym brzmieniu Loudness Units relative to Full Scale) to miara g³o¶no¶ci sygna³u fonicznego. Sposób pomiaru zosta³ ustandaryzowany na potrzeby nadawców radiowotelewizyjnych oraz serwisów strumieniuj±cych. Mo¿na te¿ spotkaæ skrót LKFS, ale w praktyce oznacza on to samo co LUFS. Warto¶ci LUFS podaje siê w decybelach, w odniesieniu do poziomu 0dB.
Przed wprowadzeniem do u¿ytku specyfikacji LUFS do oceny g³o¶no¶ci powszechnie stosowany by³ zwyk³y pomiar warto¶ci ¶redniej sygna³u fonicznego. Pomiar taki jednakowo traktuje wszystkie czêstotliwo¶ci i nie uwzglêdnia charakterystyki czu³o¶ci s³uchu ludzkiego, przez co uzyskane t± metod± wyniki nie oddaj± dok³adnie faktycznych ró¿nic g³o¶no¶ci odbieranych przez s³uchaczy. W specyfikacji LUFS równie¿ mierzona jest warto¶æ ¶rednia, ale pomiar jest wykonywany z pomoc± krzywej wagowej K (waga-K) i w ten sposób uwzglêdniana jest charakterystyka czu³o¶ci s³uchu ludzkiego. Krzywa K jest p³aska w zakresie wysokich czêstotliwo¶ci, nieznacznie opada w zakresie czêstotliwo¶ci ¶rednich i w wiêkszym zakresie opada w zakresie czêstotliwo¶ci niskich. Tak samo jak w przypadku klasycznego pomiaru warto¶ci ¶redniej wysokie poziomy LUFS zbli¿one do 0dB wynikaj± zwykle z silnej kompresji zastosowanej w trakcie obróbki studyjnej nagrania.
W pomiarach LUFS mo¿na stosowaæ ró¿ne przedzia³y czasu. W specyfikacji EBU wyró¿nione s± trzy tryby pomiarowe.
- G³o¶no¶æ chwilowa (oznaczona liter± M, momentary) - okno czasowe 0,4 sekundy
- G³o¶no¶æ krótkookresowa (oznaczona liter± S, short-term) - okno czasowe 3 sekundy
- G³o¶no¶æ ca³kowita (oznaczona liter± I, integrated) - od pocz±tku do koñca pomiaru
Najpopularniejsze internetowe serwisy strumieniuj±ce stosuj± normalizacjê LUFS. Utwory, które maj± LUFS powy¿ej ustalonego przez dany serwis progu s± ¶ciszane w takim stopniu aby osi±gn±æ docelow± warto¶æ. Je¶li wymagana warto¶æ LUFS wynosi -15dB, a utwór ma warto¶æ LUFS -10dB, to wykonane zostanie ¶ciszenie o 5dB. Wed³ug danych z 2023 roku serwisy strumieniowe stosowa³y warto¶ci LUFS (ca³kowitego) od -14dB (Spotify, Tidal, Amazon Music) do -16dB (Apple Music).
Normalizacja LUFS powoduje, ¿e zmniejsza siê sens silnego kompresowania dynamiki sygna³u w ramach tak zwanej wojny g³o¶no¶ci (loundess war). Pomimo tego w produkcji nagrañ silna kompresja jest czêsto stosowana ze wzglêdów estetycznych czy u¿ytkowych, je¶li zdaniem twórców czy realizatorów jest to w³a¶ciwy wybór, dopasowany do charakteru muzycznego danego nagrania.