Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Kody SPARS

Hasła dotyczące
kodów SPARS:

AAD
ADD
DAD
DDD
Kody SPARS

Kody SPARS to system oznaczania płyt kompaktowych (CD). System ten zawiera informacje o sposobie przebiegu procesu produkcji nagrania muzycznego. Kod SPARS składa się z trzech liter. Każda z liter określa czy dany etap wykonywany był w technice analogowej (litera A od słowa analogue) czy cyfrowej (litera D od słowa digital).

Kolejne litery w kodzie SPARS określają:
- sposób rejestracji nagrania
- technikę wykonania miksowania/masteringu
- charakter rejestracji sygnału na nośniku

Stosowane były cztery warianty kodu SPARS:
- AAD: dla płyt rejestrowanych analogowo i miksowanych/masterowanych analogowo
- ADD: dla płyt rejestrowanych analogowo i miksowanych/masterowanych cyfrowo
- DAD: dla płyt rejestrowanych cyfrowo i miksowanych/masterowanych analogowo
- DDD: dla płyt rejestrowanych cyfrowo i miksowanych/masterowanych cyfrowo
Ponieważ płyta CD jest nośnikiem cyfrowym ostatnia litera kodu SPARS to zawsze D.

Kody SPARS były opracowane przez stowarzyszenie Society of Professional Audio Recording Services (w skrócie SPARS). Wbrew niektórym opiniom kody SPARS nie były nigdy wyznacznikiem jakości nagrania. Jakość nagrań zależy bowiem od wielu czynników i nie można jej sprowadzić do kwestii wyboru pomiędzy sprzętem analogowym czy cyfrowym. O ile w pierwszych latach po wprowadzeniu płyt CD na rynek kody SPARS były powszechnie stosowane, to z biegiem czasu straciły one na znaczeniu i praktycznie wyszły z użytku. Problematyczna była zarówno praktyczna użyteczność kodów jak i systematyka ich stosowania.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl