Auro-3D
Auro-3D to wielokanałowa technologia dźwięku przestrzennego opracowana przez Wilfrieda Van Baelen'a (Galaxy Studios, Auro Technologies). Koncepcja Auro-3D powstała w 2005 roku. W 2006 roku, na konwencjach Audio Engineering Society w Paryżu i San Francisco technologia została zaprezentowana publicznie (warsztaty Surround with Height Channels). W 2010 roku bracia Van Baelen oraz Alfred Schefenacker założyli Auro Technologies aby propagować Auro-3D. Pierwsze kino z Auro-3D powstało w 2011 roku.
Technologię Auro-3D można uznać za ewolucyjne rozwinięcie starszych, kanałowych systemów dźwięku przestrzennego. Kanały/głośniki w Auro-3D są ułożone w trzech warstwach. Pierwsza warstwa (surround) to głośniki na poziomie słuchacza (tak samo jak w tradycyjnych systemach wielokanałowych Dolby czy dts), druga warstwa (height) również złożona z kilku kanałów jest umieszczona wyżej, a trzecią warstwę (top) tworzy głośnik nad głową słuchacza. Trzecia warstwa może być pominięta w najprostszych implementacjach Auro-3D.
Auro-3D przewiduje łącznie cztery konfiguracje zestawów głośnikowych, w tym dwie przeznaczone do mniejszych pomieszczeń (9.1, 10.1, głównie systemy domowe) oraz dwie dla dużych pomieszczeń (11.1, 13.1, głównie kina).
Poszczególne konfiguracje składają się z następujących kanałów:
9.1 - LS, L, C, R, RS (w warstwie surround), HLS, HL, HR, HRS (w warstwie height), subwoofer
10.1 - LS, L, C, R, RS (w warstwie surround), HLS, HL, HR, HRS (w warstwie height), T (w warstwie top), subwoofer
11.1 - LS, L, C, R, RS (w warstwie surround), HLS, HL, HC, HR, HRS (w warstwie height), T (w warstwie top), subwoofer
13.1 - LRS, LS, L, C, R, RS, RRS (w warstwie surround), HLS, HL, HC, HR, HRS (w warstwie height), T (w warstwie top), subwoofer
Opracowany został zestaw narzędzi potrzebnych do obróbki oraz produkcji dźwięku Auro-3D. Opracowano też wersję audio 3D dla słuchawek.