Barwa d¼wiêku
w³a¶ciwo¶ci s³uchu:
Barwa d¼wiêku
Efekt coctail-party
Efekt Haas'a
Fletchera-Munsona krzywe
Jedna z podstawowych cech d¼wiêku, oprócz wysoko¶ci d¼wiêku oraz jego g³o¶no¶ci. Barwa w bardzo du¿ym stopniu okre¶la subiektywny odbiór danego d¼wiêku. Zró¿nicowanie barw d¼wiêków pozwala nam odró¿niaæ poszczególne g³osy i instrumenty. Poniewa¿ barwa jest cech± odbieran± subiektywnie, to jej powi±zanie z fizycznymi w³a¶ciwo¶ciami fali d¼wiêkowej jest skomplikowane.
Wystêpuje pewna analogia pomiêdzy barw± postrzegan± wzrokiem a barw± d¼wiêku. Barwa postrzegana wzrokiem zale¿na jest od sk³adu widmowego ¶wiat³a. Barwa d¼wiêku równie¿ jest silnie zale¿na jest od sk³adu widmowego sygna³u akustycznego, czyli inaczej mówi±c od proporcji poszczególnych czêstotliwo¶ci sk³adowych. Drugim elementem istotnie wp³ywaj±cym na odbiór barwy d¼wiêku jest kszta³t transjentowych czê¶ci d¼wiêku (szerpniêæ, uderzeñ itd).
Do opisu barwy stosuje siê szerok± gamê terminów. Znaczenie czê¶ci tych terminów nie jest zbyt precyzyjnie okre¶lone. Najbardziej klasyczne okre¶lenia barwy to:
barwa ciep³a - charakteryzuje siê uwypukleniem sk³adowych niskoczêstotliwo¶ciowych,
barwa jasna - charakteryzuje siê du¿± zawarto¶ci± sk³adowych wysokoczêstotliwo¶ciowych,
barwa ciemna - charakteryzuje siê obni¿on± zawarto¶ci± sk³adowych wysokoczêstotliwo¶ciowych.