Uwaga!

Trwaj± prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny bêdzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczaæ og³oszeñ na gie³dzie
- nie wykonywaæ ¿adnych innych czynno¶ci zwi±zanych z og³oszeniami

Przewidujemy, ¿e czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie mo¿na normalnie korzystaæ z tre¶ci zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie mo¿liwe bêdzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodno¶ci wynikaj±ce z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszê klikn±æ aby uzyskaæ wiêcej informacji.

Zwrotnica (g³o¶nikowa)

Has³a dotycz±ce
zwrotnic
g³o¶nikowych:

Filtr eliptyczny
Linkwitz'a-Riley'a zwrotnica
Zwrotnica
Zwrotnica szeregowa

Uk³ad, który dzieli pasmo akustyczne na kilka wê¿szych pasm. Ka¿de z tych pasm jest nastêpnie odtwarzane przez odpowiedni g³o¶nik. Zwykle s± to g³o¶niki: wysokotonowy i nisko¶redniotonowy w kolumnach dwudro¿nych albo niskotonowy, ¶redniotonowy i wysokotonowy w kolumnach trójdro¿nych. Na zwrotnicê sk³adaj± siê filtry: dolnoprzepustowe, górnoprzepustowe i pasmowoprzepustowe. U¿ywanie zwrotnic jest powszechne poniewa¿ g³o¶niki z regu³y nie s± w stanie odtwarzaæ ca³ego pasma akustycznego z zadowalaj±c± jako¶ci± i ka¿dy z nich jest przeznaczony tylko do odtwarzania okre¶lonego zakresu czêstotliwo¶ci (s± wyj±tki od tej regu³y, przyk³adowo pe³nopasmowe g³o¶niki elektrostatyczne). Filtry zwrotnic projektuje siê w ten sposób, by w miejscu ods³uchu sygna³y z poszczególnych g³o¶ników zsumowa³y siê prawid³owo i aby efekt tego sumowania jak najwierniej odwzorowa³ pe³nopasmowy sygna³ wej¶ciowy.

Podstawowe parametry zwrotnicy to:
* czêstotliwo¶æ lub czêstotliwo¶ci podzia³u
* nachylenie zbocza (np. 12 dB/oktawê, 24 dB/okt., im wiêksza liczba tym stromsze nachylenie zbocza)
* typ filtru (np. Linkwitz-Riley, Bessel, Butterworth)

Zwrotnica aktywna i pasywna

Stosuje siê dwa rodzaje zwrotnic: aktywne i pasywne. Pasywne zwrotnice sk³adaj± siê z elementów pasywnych (cewek, kondensatorów, rezystorów, sporadycznie tak¿e transformatorów) i zwykle s± zainstalowane we wnêtrzu obudowy zestawu g³o¶nikowego (zawsze s± one po wzmacniaczu mocy w torze). Sygna³y ze zwrotnicy pasywnej s± pod³±czone bezpo¶rednio do g³o¶ników.

Zwrotnice aktywne wykorzystuj± elementy aktywne (uk³ady scalone, tranzystory, lampy) i s± umieszczone przed wzmacniaczami mocy. Za zwrotnic± aktywn± znajduj± siê co najmniej dwa wzmacniacze mocy, które zasilaj± odpowiednie g³o¶niki.

Mo¿liwe jest te¿ po³±czenie uk³adów aktywnych i pasywnych w zwrotnicy zestawu g³o¶nikowym. Przyk³adowo mo¿e to byæ konfiguracja, w której filtry aktywne dziel± sygna³ na pasmo basowe i ¶rednio-wysokotonowe, nastêpnie w torze s± dwa wzmacniacze mocy. Sygna³ dla dolnej czê¶ci pasma jest pod³±czony bezpo¶rednio do g³o¶nika basowego, a sygna³ ze wzmacniacza dla górnej czê¶ci pasma jest jeszcze dzielony w zwrotnicy pasywnej i dopiero wtedy potem pod³±czony do g³o¶ników ¶redniotonowych i wysokotonowych.

Zwrotnice maj± bardzo du¿e znaczenie zarówno dla parametrów technicznych jak i subiektywnie postrzeganej jako¶ci zestawów g³o¶nikowych. W sensie ogólnym nie mo¿na wyró¿niæ rozwi±zañ technicznych (typy filtrów, czêstotliwo¶ci podzia³u, itd), które s± lepsze w ka¿dych okoliczno¶ciach. Zastosowanie konkretnych topologii zwrotnic nie jest wiêc wyznacznikiem jako¶ci. Przede wszystkim filtry zwrotnicy musz± byæ dobrane do mo¿liwo¶ci, parametrów i charakterystyk g³o¶ników. Ka¿dy wybór dotycz±cy konstrukcji zwrotnic owocuje inn± kombinacj± wad i zalet.

Je¶li maj± Pañstwo uwagi dotycz±ce tej strony lub zauwa¿yli¶cie na niej b³êdy, dajcie nam znaæ.
Aby przekazaæ swoje uwagi do redakcji proszê
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl