Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Filtr apodyzacyjny

Hasła dotyczące
przetwarzania sygnałów
cyfrowych:

Aliasing
Częstotliwość Nyquista
Dither
Filtr apodyzacyjny
Jitter
Kwantyzacja
Nadpróbkowanie
PCM (Pulse Code Modulation)
Próbkowanie
SBM (Super Bit Mapping)

W technice audio mianem filtrów apodyzacyjnych (ang. apodizing filter) określa się filtry cyfrowe oparte na teorii przedstawionej w 2004 roku przez Petera Cravena na łamach JAES (artykuł Antialias Filters and System Transient Response at High Sample Rates). Filtry apodyzacyjne różnią się swoimi właściwościami od typowych filtrów cyfrowych (z angielskiego brickwall filters) powszechnie stosowanych wcześniej w sprzęcie audio.

Filtry apodyzacyjne pozwalają wyeliminować z sygnału pre-dzwonienie, czyli dzwonienie pojawiajace się jeszcze przed samym sygnałem. Takie pre-dzwonienie jest obecne w tradycyjnych filtrach cyfrowych typu FIR z liniową fazą, jak widać na załączonym rysunku. W filtrach apodyzacyjnych dzwonienie następuje tylko po sygnale, ale jest większe niż w tradycyjnym filtrze. Oprócz tego filtr apodyzacyjny pogarsza też charakterystykę fazową - nie jest filtrem z liniową fazą lecz filtrem minimalno-fazowym.

Odpowiedź impulsowa filtru apodyzacyjnego

Chociaż filtry apodyzacyjne nie redukują wielkości dzwonienia, ale tylko zmieniają jego rozkład w czasie, to jednak są przez wielu projektantów uważane za subiektywnie lepsze. Ma to wynikać z faktu, że w naturze nie spotykamy się z dzwonieniem przed pojawieniem się sygnału, tak jak to się dzieje w tradycyjnych filtrach cyfrowych. Natomiast różnego rodzaju odbicia i wybrzmienia po pojawieniu się sygnału są powszechnie spotykane w naturze i słuch jest z nimi oswojony. Poza tym jeśli dzwonienie występuje później niż sygnał, to jest przez sam sygnał maskowane. Opinie dotyczące wyższości filtrów apodyzacyjnych nie są jednak podzielane przez wszystkich użytkowników czy projektantów.

Filtry apodyzacyjne pierwotnie wymagały oprogramowania samodzielnie opracowanego przez producenta danego urządzenia (np. Ayre, Meridian). Do realizacji filtrów apodyzacyjnych można wykorzystać programowalne układy DSP i właśnie ta metoda była wykorzystana w pierwszych komercyjnie dostępnych urządzeniach audio z filtrami apodyzacyjnymi. Później pojawiły się też gotowe układy scalone z filtrami apodyzacyjnymi.

Pojęcie filtr apodyzacyjny jest też stosowane w innych dziedzinach, na przykład w optyce.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl