Uwaga!

Trwaj± prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny bêdzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczaæ og³oszeñ na gie³dzie
- nie wykonywaæ ¿adnych innych czynno¶ci zwi±zanych z og³oszeniami

Przewidujemy, ¿e czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie mo¿na normalnie korzystaæ z tre¶ci zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie mo¿liwe bêdzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodno¶ci wynikaj±ce z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszê klikn±æ aby uzyskaæ wiêcej informacji.

G³o¶nik DML (nxt)

Has³a dotycz±ce
rodzajów g³o¶ników:

AMT (Air Motion Transformer)
Dnote
Dual Concentric
G³o¶nik BMR
G³o¶nik DML (nxt)
G³o¶nik pier¶cieniowy
G³o¶nik rotacyjny
G³o¶nik tubowy
LAT (Linear Array Transducer)
Uni-Q
Wstêgowy g³o¶nik

G³o¶nik, w którym do u¿ytecznego promieniowania d¼wiêku wykorzystywane s± mody (fale giêtne) powstaj±ce w membranie. W konwencjonalnych g³o¶nikach dynamicznych d±¿y siê do tego, aby korzystaæ wy³±cznie z t³okowego mechanizmu pracy membrany, a mody s± traktowane jako zjawisko paso¿ytnicze. W g³o¶nikach DML (nxt) sytuacja jest odwrócona - to w³a¶nie równomiernie rozproszone mody s± wykorzystywane do u¿ytecznego promieniowania. Sama membrana jak i elementy pobudzaj±ce j± do drgañ s± projektowane specjalnie z my¶l± o wzbudzaniu modów. St±d pochodzi te¿ nazwa tej konstrukcji - DML to skrót od s³ów distributed mode loudspeaker (g³o¶nik rozproszonych modów). W jêzyku polskim stosuje siê te¿ okre¶lenie panel na fale giêtne.

G³o¶niki DML zosta³y opracowane w latach 1990-tych. Badania przeprowadzono w firmie Verity Labortories, nale¿±cej wówczas do Verity Group (wraz kilkoma innymi firmami jak Mission, Cyrus, Quad, Roksan i Wharfedale). Zespó³ pracowa³ pod kierownictwem Henry'ego Azimy, znanego wcze¶niej g³ównie z dzia³alno¶ci w firmie Mission. W 1996 roku przeprowadzono pierwsze oficjalne prezentacje. Dla promocji i produkcji technologii DML powo³ano wówczas now± firmê o nazwie NXT i skrót nxt by³ te¿ stosowany dla samej technologii oraz g³o¶ników. Dlatego te¿ dla okre¶lenia DML oraz NXT stosuje siê zamiennie.

G³o¶niki DML s± produkowane w ró¿nych rozmiarach i mog± mieæ ró¿nego rodzaju uk³ady do pobudzania membrany. Najpopularniejszym uk³adem napêdowym jest konwencjonalna cewka z magnesem. G³o¶niki DML s± p³askie i mog± byæ zaprojektowane tak by ich powierzchnia spe³nia³a funkcje dekoracyjne.

G³o¶niki DML pod wieloma wzglêdami ró¿ni± siê od konwencjonalnych g³o¶ników dynamicznych. Ró¿nice maj± charakter techniczny, u¿ytkowy i dotycz± te¿ wra¿eñ subiektywnych u s³uchaczy.

G³o¶niki DML generuj± d¼wiêk, który jest rozproszony ju¿ przy samej powierzchni membrany/panela. Mog± byæ u¿ywane bez obudowy i mog± promieniowaæ z obu stron. Obecno¶æ ¶cian w bezpo¶rednim s±siedztwie g³o¶nika DML nie zaburza jego pracy tak jak w przypadku g³o¶nika dynamicznego. G³o¶niki DML maj± szerokie i równomierne charakterystyki kierunkowe w szerokim pa¶mie. Przy zwiêkszaniu odleg³o¶ci od panela do s³uchacza poziom g³o¶no¶ci spada wolniej ni¿ dla g³o¶nika dynamicznego.

G³o¶niki DML mog± obs³ugiwaæ szerokie pasmo, ale generalnie nie s± w stanie odtwarzaæ niskich czêstotliwo¶ci. Pomijaj±c ograniczenia zwi±zane z mas± i moc± uk³adu napêdowego zasadniczym problemem jest wytworzenie odpowiednio gêsto rozmieszczonych modów w zakresie niskich czêstotliwo¶ci.

Specyfika promieniowania g³o¶nika DML powoduje, ¿e istotnej zmianie ulega charakter efektów stereofonicznych, co jest uwa¿ane za wadê w porównaniu z tradycyjnymi rozwi±zaniami.

G³o¶niki DML nie zdoby³y popularno¶ci w domowym sprzêcie audio hi-fi, ale s± stosowane w innych dziedzinach. Pokrewnym rozwi±zaniem s± g³o¶niki BMR (balanced mode radiator), które ³±cz± mechanizm pracy t³okowej z mechanizmem opartym o fale giêtne. G³o¶nki BMR s± stosowane tak¿e w audio hi-fi.

Je¶li maj± Pañstwo uwagi dotycz±ce tej strony lub zauwa¿yli¶cie na niej b³êdy, dajcie nam znaæ.
Aby przekazaæ swoje uwagi do redakcji proszê
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl