G³o¶nik tubowy
rodzajów g³o¶ników:
AMT (Air Motion Transformer)
Dnote
Dual Concentric
G³o¶nik BMR
G³o¶nik DML (nxt)
G³o¶nik pier¶cieniowy
G³o¶nik rotacyjny
G³o¶nik tubowy
LAT (Linear Array Transducer)
Uni-Q
Wstêgowy g³o¶nik
G³o¶nik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, ¿e emitowany przez niego d¼wiêk promieniowany jest na zewn±trz przez rozszerzaj±c± siê w sposób regularny tubê. Kszta³t samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja uk³adu magnetycznego mog± byæ silnie zró¿nicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi g³o¶nikami promieniuj±cymi bezpo¶rednio do otoczenia, g³o¶niki tubowe wyró¿niaj± siê wy¿sz± sprawno¶ci± oraz wê¿sz±, dok³adniej kontrolowan± charakterystyk± kierunkow±.
G³o¶niki tubowe s± najbardziej popularne w zastosowaniach profesjonalnych, zw³aszcza do nag³o¶nieñ, gdzie wysoka sprawno¶æ i kontrolowana kierunkowo¶æ s± bardzo przydatne. W domowym sprzêcie audio g³o¶niki tubowe s± spotykane rzadziej, poniewa¿ maksymalizacja sprawno¶ci jest mniej istotna, a znaczenia nabieraj± mechanizmy powstawania zniekszta³ceñ charakterystyczne dla tub.
Zestaw wykorzystuj±cy
g³o¶niki tubowe.
Poniewa¿ powietrze ma nisk± gêsto¶æ, membrana pracuj±ca konwencjonalnie (czyli bez tuby) napotyka ma³± impedancjê akustyczn±. Z tego wzglêdu w g³o¶nikach promieniuj±cych bezpo¶rednio tylko niedu¿a czê¶æ energii dostarczonej do membrany jest przekazywana do powietrza. Tuba spe³nia rolê transformatora i zwiêksza impedancjê akustyczn± obci±¿aj±c± membranê. Pomaga to znacznie podnie¶æ sprawno¶æ przekazywania energii do powietrza, typowo oko³o 10 razy. Dziêki temu g³o¶niki tubowe osi±gaj± sprawno¶æ do 30%-40%.
Forma geometryczna tuby wielorako wp³ywa na dzia³anie ca³ego g³o¶nika tubowego. Istotne s± takie parametry jak wielko¶æ wlotu tuby (ang. throat), wielko¶æ wylotu tuby (ang. mouth), profil samej tuby czy konstrukcja komory sprzêgaj±cej. Zale¿nie od konstrukcji tuby zmienia siê pasmo przenoszenia, charakterystyka przenoszenia, kierunkowo¶æ, a tak¿e rozk³ad i poziom zniekszta³ceñ. Istnieje spora grupa standardowo stosowanych profili tub o opisanych w literaturze w³a¶ciwo¶ciach (sto¿kowe, eksponencjalne, Tracktrix i inne).
Oprócz specyficznych rodzajów zniekszta³ceñ istotn± wad± g³o¶ników tubowych s± te¿ rozmiary. Im ni¿sze czêstotliwo¶ci ma odtwarzaæ g³o¶nik tubowy tym wiêksza musi byæ sama tuba. Z tego wzglêdu wiêkszo¶æ g³o¶ników tubowych odtwarza ¶rednie i wysokie czêstotliwo¶ci. Natomiast do odtwarzania niskich czêstotliwo¶ci stosuje siê nieraz zwiniête obudowy tubowe (ang. folded horn) z³o¿one z kilku segmentów. Spotka siê te¿ indywidualnie wykonywane instalacje z tub± basow± wbudowan± w strukturê pomieszczenia.
W domowych systemach hi-fi zastosowanie wysokosprawnych g³o¶ników tubowych wp³ywa te¿ na dobór wzmacniaczy. Znacznie mniejsza jest wymagana moc i zazwyczaj wystarcza zaledwie kilka watów, ale za to wa¿ne jest by wzmacniacz mia³ niskie zniekszta³cenia dla ma³ych mocy. We wzmacniaczach o du¿ej mocy niskie zniekszta³cenia przy pracy z ma³ymi mocami nie zawsze s± zachowane.