Sensaura
stereofonii:
Mono
Omikrofonowanie AB
Omikrofonowanie ORTF
Omikrofonowanie XY
QSound
Sensaura
Stereofonia
Sztuczna głowa
Sensaura to system, w ramach którego wykonywana jest obróbka dźwięku dająca trójwymiarowe efekty lokalizacji źródeł pozornych w przestrzeni. System ten został opracowany w laboratoriach Central Research Laboratories (CRL) firmy Thorn EMI we wczesnych latach 90-tych. Po kilku zmianach własnościowych, w 2003 roku technologia Sensaura oraz związana z nią działalność biznesowa stała się własnością Creative Technology.
Wykonywane w ramach pierwszych prac nagrania Sensaura zbierane były przy pomocy sztucznej głowy. Następnie poddawane były specjalnej obróbce, stanowiącej istotę systemu. Przy zachowaniu odpowiedniej geometrii układu słuchacz-kolumny Sensaura daje efekty stereofoniczne niemożliwe do uzyskania przy pomocy tradycyjnych technik nagraniowych, przykładowo lokalizację z tyłu, u góry za słuchaczem. Nagrania realizowane tą techniką nie zdobyły szerszej popularności na rynku muzycznym. Sensaura zdobyła natomiast znacznie większą popularność w branży komputerowej. Technologia ta stosowana jest szeroko w grach komputerowych oraz w kartach dźwiękowych komputerów.