Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

DSD (Direct Stream Digital)

Hasła dotyczące
plików audio:

AAC
AIFF
Apple Lossless
aptX
ATRAC
DSD
DXD
FLAC
Kontener multimedialny
LDAC
LHDC-LLAC
Monkey-s Audio
MP3
MP3HD
MQA
Musepack
Ogg Vorbis
PASC
SBC
Shorten
WAVE
WMA
WMA Lossless

DSD (Direct Stream Digital) to nazwa 1-bitowego, cyfrowego systemu zapisu dźwięku opracowanego przez firmy Philips i Sony.

W największym uogólnieniu można powiedzieć, że system DSD bazuje na modulacji PDM (ang. Pulse-Density Modulation), czyli modulacji gęstością impulsów. W modulacji PDM stosuje się ciąg impulsów zerojedynkowych. Wartość sygnału analogowego jest reprezentowana poprzez gęstość impulsów. Im większa jest gęstość impulsów jedynkowych (ang. on) tym wyższa jest wartość sygnału, a im większa gęstość impulsów zerowych (ang. off) tym wartość sygnału jest mniejsza. Inaczej niż w modulacji PCM, w modulacji PDM nie ma próbek z bieżącą wartością sygnału. W ujęciu bardziej precyzyjnym można powiedzieć, że DSD opiera się na modulacji delta-sigma i wykorzystuje kształtowanie szumu z dużym sprzężeniem zwrotnym.

Częstotliwość impulsów w modulacji PDM musi być znacznie wyższa aniżeli częstotliwość próbkowania w porównywalnym jakościowo zapisie z modulacją PCM. Przy czym należy wziąć pod uwagę, że bezpośrednie porównania zapisu PCM i PDM są trudne, a opinie naukowców na ten temat są zróżnicowane i nieraz są sprzeczne ze sobą.

Począwszy od roku 1999 podstawowym zastosowaniem dla DSD były płyty formatu SACD i odtwarzacze tychże płyt. Format SACD nie odniósł jednak sukcesu komercyjnego i wydaje się przesądzone, że już nigdy nie zdobędzie on szerszej popularności. Poza płytami SACD zapis systemu DSD jest w niedużym stopniu wykorzystywany w studiach nagraniowych i udostępniany na rynku w postaci plików (formaty plików DSF, DFF).

Podstawowy wariant DSD spotykany na płytach SACD wykorzystuje częstotliwość impulsów równą 2,8224 MHz. Wariant ten nazywany jest też DSD64, ze względu na to, że zastosowana w nim częstotliwość jest 64 razy większa niż częstotliwość próbkowania na płytach CD (44,1kHz). Aby uzyskać lepszą jakość opracowano też warianty DSD pracujące na wyższych częstotliwościach, takich jak:
- DSD z podwójoną częstotliwością, 5,6448 MHz (128 * 44,1kHz), nazywany DSD128
- DSD z poczwórną częstotliwością, 11,2896 MHz (256 * 44,1kHz), nazywany DSD256
- DSD z ośmiokrotną częstotliwością, 22,5792 MHz (512 * 44,1kHz), nazywany DSD512
Oprócz tego są jeszcze analogiczne warianty DSD bazujące na wielokrotności 48kHz zamiast wielokrotności 44,1kHz.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl