Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Shorten

Hasła dotyczące
plików audio:

AAC
AIFF
Apple Lossless
aptX
ATRAC
DSD
DXD
FLAC
Kontener multimedialny
LDAC
LHDC-LLAC
Monkey-s Audio
MP3
MP3HD
MQA
Musepack
Ogg Vorbis
PASC
SBC
Shorten
WAVE
WMA
WMA Lossless

Jeden z formatów plików do bezstratnej kompresji dźwięku. W przeciwieństwie do formatów takich jak MP3, WMA czy OggVorbis, pliki w formacie Shorten (.SHN) zawierają pełną, oryginalną informację. Jeśli plik audio zostanie skompresowany w formacie Shorten, to następnie można go zdekompresować i przywrócić do pierwotnej postaci, tak by każda kolejna próbka zachowała swą oryginalną wartość.

Shorten został opracowany przez Tony'ego Robinsona w firmie Soft Sound w połowie lat 90-tych. Prawa do kodu źródłowego należą do firmy Soft Sound. Kod źródłowy Shorten został udostępniony publicznie do darmowego użytku w celach niekomercyjnych. Dalszym rozwojem kodu źródłowego Shorten zajmowała się organizacja etree.org. Użykownicy etree.org są najbardziej znaną grupą korzystającą z formatu Shorten.

Mimo istotnej, pionierskiej roli w historii bezstratnej kompresji sygnału audio, Shorten cieszy się ograniczoną popularnością. Co prawda istnieje dość dobre wsparcie softwarowe dla obsługi Shorten, ale nie widać zainteresowania tym formatem ze strony przemysłu elektronicznego.

W porównaniu z nowszymi formatami plików do bezstratnej kompresji Shorten ma stosunkowo skromne możliwości. Brakuje mu opcji obsługi wielu kanałów czy pracy z wysokimi rozdzielczościami. Nie nadaje się on do transmisji strumieniowych (streaming). Nie ma wbudowanej korekcji błędów. Niektóre konkurencyjne kodeki dają też lepszy współczynnik kompresji.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl