Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Ogg Vorbis

Hasła dotyczące
plików audio:

AAC
AIFF
Apple Lossless
aptX
ATRAC
DSD
DXD
FLAC
Kontener multimedialny
LDAC
LHDC-LLAC
Monkey-s Audio
MP3
MP3HD
MQA
Musepack
Ogg Vorbis
PASC
SBC
Shorten
WAVE
WMA
WMA Lossless

Format stratnej kompresji sygnału audio. Pod względem funkcjonalnym stanowi alternatywę dla formatów takich jak MP3, WMA, AAC i podobnych. Pliki Ogg Vorbis nie zawierają pełnej oryginalnej informacji - w procesie kodowania wykonywana jest stratna kompresja, w trakcie której następuje bezpowrotna utrata cześci oryginalnej informacji. Pod tym względem Ogg Vorbis przypomina MP3 i inne formaty kompresji stratnej, a różni się od formatów bezstratnych takich jak FLAC. Jakość sygnału audio Ogg Vorbis jest jednak wyższa aniżeli jakość plików MP3 o podobnej wielkości.

W swojej istocie Ogg Vorbis to połączenie dwóch rozwiązań - samego kodeka Vorbis oraz tzw. kontenera Ogg. Można powiedzieć, że w typowych zastosowaniach Vorbis odpowiada za algorytm obróbki sygnału, a Ogg określa postać pliku.

Kodek Vorbis stosuje zmienną wielkość strumienia danych (VBR - variable bit rate). Z tego względu zamiast określać stopień kompresji poprzez podanie przepływności strumienia danych lepiej jest skorzystać ze skali liczbowej od -1 do 10, gdzie -1 oznacza najniższą jakość i najmniejszy plik, a 10 oznacza najlepszą jakość i największy plik. Przy kompresji sygnału standardu CD (dwa kanały, próbkowanie 44,1 kHz, 16-bitowe próbki) przepływność zmienia się od około 32kbs dla najsilniejszej kompresji do około 500kbs dla najłagodniejszej kompresji. Vorbis może być stosowany dla nagrań o różnej ilości kanałów, maksymalnie do 255.

Sam kodek Vorbis nie stosuje ramek, nie zawiera wewnętrznej synchronizacji i nie ma mechanizmów zabezpieczających przed błędami. Koder Vorbis przyjmuje dane audio, dzieli ja na ramki i kompresuje ramki na kolejne pakiety. Dekoder Vorbis po kolei dekoduje pakiety i tworzy z nich ramki sygnału audio, a z nich składa strumień sygnału audio. Rozmiar pakietów nie jest w żaden sposób doprecyzowany, nie ma ustalonej ani wielkości minimalnej ani maksymalnej. Pakiety są tak zaprojektowane, że nawet po obcięciu lub dodaniu dodatkowych danych nadal możne je dekodować. Zarówno dekoder jak i medium służące do zapisu lub transmisji plików musi uwzględniać takie zachowanie pakietów. Funkcje takie jak detekcja błędów, synchronizacja itd. musi przejąć kontener, jak choćby Ogg.

Algorytmy działania kodeka Vorbis są tak zoptymalizowane aby dekodowanie plików było jak najprostsze i wymagało jak najmniejszej mocy obliczeniowej. Bardziej skomplikowane jest za to kodowanie.

Ogg Vorbis jest dostępny darmowo, także do użyku komercyjnego. Jego specyfikacja jest całkowicie otwarta. W Ogg Vorbis nie są wykorzystywane żadne rozwiązania chronione patentami. Istnieją wersje kodeka na wszystkie najpopularniejsze systemy operacyjne jak Windows, Linux, Unix, czy OS X, a także niektóre inne. Na rynku dostępne są odtwarzacze obsługujące Ogg Vorbis.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl