Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

DXD (Digital eXtreme Definition)

Hasła dotyczące
plików audio:

AAC
AIFF
Apple Lossless
aptX
ATRAC
DSD
DXD
FLAC
Kontener multimedialny
LDAC
LHDC-LLAC
Monkey-s Audio
MP3
MP3HD
MQA
Musepack
Ogg Vorbis
PASC
SBC
Shorten
WAVE
WMA
WMA Lossless

DXD (Digital eXtreme Definition) to format zapisu dźwięku o bardzo wysokiej jakości, opracowany do profesjonalnego wykorzystania w pracy studyjnej. DXD to zapis typu PCM (Pulse Code Modulation) o częstotliwości próbkowania 352,8kHz i rozdzielczości 24 bity. Warto zwrócić uwagę na istotną okoliczność, że częstotliwość próbkowania jest ośmiokrotnie wyższa niż stosowana na płytach CD-Audio 44,1 kHz, a zarazem 8-krotnie niższa niż częstotliwość impulsów sygnału DSD na płytach SACD (równa 2,8224 MHz). Oprócz tego DXD charakteryzuje się dodatkowo wykorzystaniem specjalnego przetwarzania (typowo jest to odpowiednia filtracja wysokich częstotliwości) gdy wiadomo, że sygnał źródłowy jest typu DSD.

Geneza DXD jest związana z płytami SACD i stosowanym na nich 1-bitowym zapisem typu DSD (Direct Stream Digital). Zapis typu DSD poważnie utrudnia możliwości obróbki sygnału typowo stosowane w pracy studyjnej z sygnałami PCM. DXD powstało po to aby udostępnić funkcje typowe dla systemów do produkcji muzyki w formacie PCM także przy produkcji muzyki publikowanej w formacie DSD. Chodzi między innymi o miksowanie czy różnego rodzaju efekty.

Sam termin DXD został wymyślony przez założyciela firmy Merging Technolgies Claude'a Cellier. W trakcie prac związanych z rozwojem SACD i DSD prowadzonych wraz z Sony i Philipsem, firma Merging zaproponowała wykorzystanie DXD. We współpracy z zespołem Philipsa opracowano potrzebne rozwiązania matematyczne i algorytmiczne. Pierwsze komercyjne zastosowanie DXD miało miejsce w 2001 roku.

Chociaż niektóre systemy studyjne pozwalają na pracę z częstotliwościami 384/352.8kHz, tylko system Pyramix firmy Merging Technologies zapewnia pełne przetwarzanie DXD wraz z odpowiednią obróbką wysokich częstotliwości (według stanu z końca 2013 roku).

DXD z czasem zostało też zastosowane nie tylko jako etap w przygotowaniu DSD, ale również jako format źródłowy do nagrywania. Konwertery analogowo-cyfrowe do zapisu DXD zostały opracowane w ramach współpracy firm Merging Technologies oraz Digital Audio Denmark, a każda z nich sprzedawała urządzenia pod własną marką. Później firma Merging opracowała własny sprzęt umożliwiający między innymi nagrywania DXD (Horus). Poszerza się też oferta konwerterów cyfrowo-analogowych obsługujących DXD.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl